Wellington, Mapua en Golden Bay - Reisverslag uit Golden Bay, Nieuw Zeeland van Fred - WaarBenJij.nu Wellington, Mapua en Golden Bay - Reisverslag uit Golden Bay, Nieuw Zeeland van Fred - WaarBenJij.nu

Wellington, Mapua en Golden Bay

Door: Fred en Carla

Blijf op de hoogte en volg Fred

10 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Golden Bay

Vrijdag 6 februari
Eindelijk weer eens een hele nacht geslapen, in de logeerkamer van Suus en Ate. Na het ontbijt de heuvel af de stad in en lekker koffie gehaald. Het is vandaag feest in Nieuw-Zeeland, niet alleen omdat wij er zijn, maar vooral omdat het vandaag Waitangi Day is. Op deze dag in 1840 werd het verdrag getekend tussen de gouverneur William Hobson en de Maori leiders waardoor de staat Nieuw-Zeeland een feit werd. Om 12 uur werd het feest geopend en kregen we diverse Maori-dansen te zien. Waarschijnlijk heb je een van die dansen weleens gezien voor een wedstrijd van het Nieuw-Zeelandse rugbyteam. Voor veel van de lokale inwoners van Wellington betekent deze dag dat je je in een of andere leuke, vreemde of opvallende outfit hijst en veel drinkt! Wij houden het bij een bescheiden lunch op een zonnig (maar winderig) terras. Op een van de tafels staan, wat ik denk, potten met mayo enzo, maar dat blijkt zonnebrandcreme te zijn. Service van de zaak wat je heel vaak tegenkomt en ook nodig hebt. Carla en ik zijn er wat laat mee, dus 's avonds licht aangebakken. Na de lamburger terug naar huis en krijgen we een rondrit rond Wellington. Eerst naar Mount Victoria met een prachtig uitzicht over de stad en daarna een rondje via Miramar schiereiland. Te zien is dat het hard waait, met de bijbehorende hoge golven, dus Suzanne begint zich een beetje zorgen te maken voor onze overtocht morgen naar het Zuidereiland!
Zaterdag 7 februari
Om 09:15 de taxi om ons naar de Interislander Ferry te brengen. Eén taxi voor vier personen, twee grote reistassen, een koffer en de nodige handbagage is een uitdaging, maar we krijgen het er in. Om half elf varen we uit, het blijkt als snel dat de zee, die in de vertrekhal als 'moderate' stond aangegeven in werkelijkheid een stuk ruwer is. Suus een beetje katterig, maar dankzij een pilletje blijft de schade beperkt. Veel passagiers die toch behoefte hebben aan een zakje! Het laatste uur varen we door een fjord die sterk doet denken aan Noorwegen. Bij aankomst de dames op de bagage laten wachten, Ate en ik gelijk naar Europcar om de huurauto op te halen. Slim idee van Suzanne, de rij achter ons groeit gestaag! Het blijkt een heeeeele grote auto te zijn, een Toyota Highlander Prado, dus geen problemen met onze bagage. Mijn eerste (van vele) kilometers aan de verkeerde kant van de weg, met navigator Ate naast me. Een halfuurtje voor onze bestemming boodschappen gedaan en na 236 kilometer zijn we bij onze eerste bestemming: Clayridge House and Cottages. Hartelijk ontvangen door onze host Marion en Peter (en de hond) met een biertje en sapje. Cottage ziet er als nieuw uit, heerlijk ruim en van alle gemakken voorzien. Zelfs de keukenkastjes zijn gevuld met koffie, thee, olie etc. En er is gelukkig een bbq! Lekker gegeten, maar na al deze avonturen lekker op tijd naar bed.
Zondag 8 februari
We worden met de zon op het raam wakker, het is onbewolkt en een graad of 17. Als iedereen bij de mensen is gaan we naar Mapua, een klein plaatsje vlakbij met een leuk haventje aan snelstromend water. Dan door naar Nelson, een wat grotere stad waar we eerst gaan lunchen. Vervolgens de stad doorgewandeld en nog wat inkopen gedaan. Het is zulk lekker weer dat we besluiten op de terugweg een strandje op te zoeken. Dat doen we vlak boven Nelson bij Tahunanui, 24 graden en zon, heerlijk! De dag wordt afgesloten met Pasta di Mama (Carla).
Maandag 9 februari
De wekker gaat om 7 uur, de dag begint het een halfuurtje hardlopen met Suzanne. Dat was hard werken, want het is hier behoorlijk heuvelachtig. Om tien uur nemen we afscheid van Marion en Peter en gaan in noordelijke richting naar Takaka. De route is het betere bergwerk, de top ligt op 832 meter. We gaan nog verder noord naar Puponga en te voet verder naar Fossil Point, in het uiterste noorden van het Zuidereiland. De route gaat via het strand en de duinen. Het weer is een beetje dreigend, maar we houden het zo goed als droog. We gaan weer richting Takaka, onderweg bezoeken we nog even de Te Waikoropupu Springs (wat een namen hè), een van de bronnen wereldwijd met het helderste water. Daarna richting onze tweede bestemming: Golden Bay Hideway. De laatste kilometers via een onverharde weg, melden bij de intercom, waar gemeld werd dat we konden doorrijden naar onze lodge 'Kiwi Greenie', die "a bit uphill" ligt. Dat betekent een heel steile, smalle, onverharde weg omhoog. Gelukkig hebben 4W-drive waarmee we onze lodge heelhuids bereiken. Deze lodge is ecologische zeer verantwoord gebouwd, pas 1,5 maand oud met een schitterend uitzicht over de Wainui Bay. We belonen onszelf met een bierjte/wijntje en natuurlijk een bbq.
Dinsdag 10 februari
Om 10 uur gaan we met de auto naar Totaranui, op 13 kilometer afstand. Dat kost ons een halfuurtje, want dit is een onverharde weg door de bergen. Op het strand worden we opgepikt door een watertaxi. Alleen.... de zee is heel ruw, dus het aan boord komen en de vaartocht zijn avontuurlijk! Twee baaien zuidelijk worden we heelhuids afgezet bij Onetahuti beach, Carla en ik zaten achterin en hebben het nodige water over ons heen gekregen. Gelukkig schijnt de zon en is het ruim twintig graden, dus dat overleven we wel. Hier vandaan gaan we te voet weer in noordelijke richting door het Abel Tasman National Park. Dit is een deel van een wandeling die je in Nieuw Zeeland zeker gedaan moet hebben. De natuur is schitterend, voor we het weten zijn we na een uur of twee bij het punt waar we weer worden opgepikt door de watertaxi, Awaroa beach. We zijn wat vroeg, dus nog maar even heerlijk genieten van de zon. De terugreis per watertaxi verliep voorspoedig, dus ook deze dag weer afgesloten met het gebruikelijke recept. Voorbereiden op morgen, dan gaan we weer in zuidelijke richting naar Murchison. We zijn nu pas een week onderweg, maar met alle belevenissen en indrukken lijkt het veel langer! Wordt vervolgd.................

• 11 Februari 2015 - 07:58

Eefke:

Wat een heerlijk verhaal om te lezen! We kijken uit naar de volgende.
    Liefs van ons

• 11 Februari 2015 - 08:18

Gerrie En Ferdinand:

Een indrukwekkende reis maar dat was wel verwacht na de verhalen van Suzanne!

• 11 Februari 2015 - 08:21

Sam:

Leuk om te lezen dat jullie daar al zoveel beleefd hebben. Voor Fred zal het daar wel het bbq Walhalla zijn denk ik zo.
    We vonden het een leuk verslag en ook wij kijken weer uit naar het volgende. ( uiteraard met bbq verhaal ;-) )

• 11 Februari 2015 - 11:44

Marieke Baarda:

Wat een leuk verhaal weer! Zo te lezen hebben jullie het wel naar jullie zin daar aan de andere kant van de wereld. Kan ook niet anders met die mooie plekken waar jullie verblijven! Hebben jullie al emigratieplannen? :D
    Nou, geniet er nog lekker van en een dikke kus aan Suus & Ate!

• 11 Februari 2015 - 15:21

Margot:

wat een prachtig verhaal en wat avontuurlijk..geweldig.bq..wijntje..golfje hier..ritjes met 4WDoke
    groetjes margot en Jan

• 11 Februari 2015 - 16:21

Jose:

Prachtig verhaal met nu al heel veel indrukken.
    Geniet ervan en groeten aan jullie alle vier.
    Groeten, Jose

• 11 Februari 2015 - 20:53

Erik:

Klinkt goed allemaal! Geniet ervan :)

• 13 Februari 2015 - 17:15

William:

Fred en Carla
    Informatief reisverslag hier pik je echt wat van op.!!
    Ja. ook voor mij wat onbekende namen Abel Tasman dat gaat nog wel en nog een paar.
    Geniet er maar van en doe SUUS EN ATE de hartelijke groeten.
    Volgens mij hebben die Nederlanders daar ook gezeten met de V.O.C.

Groetjes William/Jose en bedankt voor het mailen